Original topic:

[EN/FR] An important message to the community/Un message important pour la communauté

(Topic created on: 08-05-2021 08:52 AM)
2808 Views
CHMultimedia
Expert Level 5
Options
Community Guidelines

SECA is used in the text for Samsung Canada.

Veuillez faire défiler pour accéder au texte francophone.

 

I think it’s time for a little story. Ever since the beginning of the year, I have been living in an incessant torrent of torment. I have had to reconsider a lot about what surrounds me and whether these elements help or harm me. It was and remains to this day both a languorous and painful undertaking. Amongst them, I had to consider my contributions to S Members. Was it a component of my life that could help me heal or pull through my troubles, or was it in fact another element against me? I think you can guess where this is going…

 

I’d like to underline before anyone begins to speculate about what pushed me to this decision and no, it is not due to the recent decision to promote a bunch of inactive people the Ambassador rank. However, it is a component of my decision, as I’ll touch on in a bit.

As anyone that have been on this forum for a while knows, I’m not known for understating or concealing the facts. And the truth is that I’ve been devoting a lot of time and efforts to better a community whose owners are actively working against my every endeavours.

You know, Samsung Canada, having a forum is not hard. However, building a meaningful, high-quality community full of resources is very difficult. You guys had that and have been doing your best at destroying it all. You’ve managed to shoo away some of your best, most dedicated and knowledgeable users such as Shaggyskunk. He alone would do more in one day any of your CS staff could do in a month. And you lost him just by being arrogant in your management of the forum.

What are some of the issues with said management of the forum? Well…

First was the increased opacity of the communications with us. We all remember when the month’s software updates, a very hot topic here, have been replaced by vague dates and then by misleading posts (putting the SMRs in the OneUI announcement notice for years with no explanations, really? Nobody thought it would cause confusion?). When you guys justified this move by claiming that the lack of information caused negativity, it was the exact opposite move to take.

Then was withdrawing all the involved community managers that we’ve all very much enjoyed having here. Replacing those helpful and outgoing people with the very live-chat-sounding moderators that were (are) often spreading easily verifiable falsehoods was a very bad move.

Finally, the Ambassadors. Some of them are helpful. Some of them are knowledgeable. Some of them are active. They only count for 10% of the people you’ve elected as Ambassadors, which are also known as Superusers in other S Communities. Though this is not the problem. I thought that when you guys decided to bring this programme over here, you wanted to tackle some of the biggest issues on this forum, such as the sporadic and slow reaction of the moderation team to trolls and spammers, while giving users higher quality support. Instead, you guys thought it was a good idea to pick a bunch of people for the role by the simple fact that they’ve pre-ordered a phone. Yeah, that’s most certainly great proof of responsiveness and knowledge, huh.

At the other end of the spectrum lies me. I’m not saying any of that to brag or anything (and with my poor self-esteem, don’t bother asking, so I have little motive to do that) but I’ve really worked hard to address the many issues of the forum and even of SECA, broadly speaking, some none of the officials ever bothered to do:

  • I’ve created the FAQ to stop the incessant flow of legitimate questions from people seeking the mobile data toggle SECA removed;
  • I’ve provided both steps and reliable, paid hosting for access to the very demanded OneUI betas for free;
  • I’ve provided both steps and reliable, paid hosting for firmware repairs for free, which has saved both SECA and the concerned people time and money;
  • I’ve created and maintained the highly accurate Updates List to compensate for the withdrawal of the official list, despite the fact data procurement was extremely time-consuming;
  • I’ve worked diligently against trolls and scammers trying to abuse the forums for their own, selfish goals;
  • I’ve provided French-speaking users with native, quality support tailored to their needs, in addition to the big, English-speaking majority;

Do I deserve to be named Ambassador? I’m not asking that question by making this list or publishing this post. We all know I won’t be, because I dare highlight how SECA can improve. In any case, I wouldn’t want to become one, especially after the very kind gestures SECA have gone to me as a token of their gratitude:

  • Banning me without telling me why;
  • Treating me like a troll;
  • Ignoring my questions on the old Ask an Expert threads;
  • Strongly implying that I’m a problem and never discussing the matter in a constructive manner to improve the situation for both parties, despite having sent polite invitations on that subject.

All of this to say that I’ve taken the decision to officially cease my participation to S Members Canada, effective by the end of the day, by which time I will have deleted this app, and until SECA improves, as the current situation ultimately poisons me and threatens my well-being. I might as well say “never” instead, as they’ve only shown themselves to adopt more and more consumer-hostile policies such as disabling eSIM by software, locking the bootloaders, not giving access to the Mobile Hotspot toggle… not that it matters anyway, as none of the officials at SECA would have read until this point. But SECA, you’ve won. I’m finally leaving and I’ll finally cease to try to get you to be your best.

I wish farewell to all the amazing people I got to talk and debate with and to all the nice people sending their queries that gave me the fleeting sensation to have made a little bit of good on this planet for once. Those were very privileged moments that I will always cherish. Goodbye, S Members’ users. I will miss you all.

Logo CHMultimédia v4.png

 

---

Début du texte en français.

SECA est utilisé dans le texte à la place de Samsung Canada.

 

Je crois qu’il est temps pour moi de vous raconter une histoire. Depuis le début de cette année, j’ai vécu dans un torrent incessant de tourments, J’ai dû reconsidérer bien des choses à propos de presque tout ce qui constitue mon monde et si ces éléments m’aidaient ou m’enfonçaient, entre autres. C’était et cela demeure toujours un processus à la fois poignant et ardu. Parmi ces composantes figure mes contributions à S Members. Était-ce une partie de ma vie qui pouvait m’aider à récupérer de mes blessures et passer à travers mes problèmes existentiels, ou était-ce en fait un autre élément qui s’ajoutait à mes malheurs? Vous devinez sûrement où tout ceci va nous mener…

 

J’aimerais souligner avant que la spéculation à propos des véritables motifs derrière cette décision ne prenne de trop grosses proportions et non, il ne s’agit pas d’envie provoquée par la promotion d’un groupe d’usagers inactifs au rang d’Ambassadeur. Cependant, il s’agit d’une des nombreuses composantes ayant motivé ma décision, moins l’envie. Mais nous y reviendrons dans un instant.

Comme tout membre de longue date vous le dira, je ne suis pas du genre à enjoliver la vérité. Et la vérité, c’est que j’ai consacré beaucoup de temps et d’efforts à améliorer une communauté et que ses propriétaires s’activent à m’y empêcher.

Vous savez, Samsung Canada, avoir un forum n’est pas difficile. En revanche, se construire une communauté dédiée de haute qualité et pleine de ressources l’est. Vous aviez cette chance, et vous avez tout fait pour tout détruire. Vous êtes parvenus à repousser presque tous vos membres les plus serviables, les plus assidus, les plus experts, comme Shaggyskunk. Il pouvait faire à lui seul en un jour ce que tous vos employés de service client ne le pourraient en un mois. Et vous l’avez perdu simplement en étant trop arrogants dans votre gestion du forum.

Quels sont les problèmes avec ladite gestion du forum? Hé bien…

En premier lieu, cela a été la grandissante opacité dont vous avez fait preuve, au fil du temps. Nous nous souvenons tous du moment où la liste des mises à jour logicielles du mois, ce qui demeure toujours un sujet très discuté ici, a été remplacée par des dates vagues, puis par des avis vagues (mettre les MÀJ de sécurité dans l’avis d’annonce de OneUI pendant des années sans aucune clarification, vraiment? Personne n’a pensé que cela pouvait porter à confusion?). Lorsque vous avez justifié cette décision en clamant que le manque d’informations a causé de la négativité, c’était bien tout le contraire de ce qu’il aurait fallu faire.

Ensuite, nous avons le retrait de tous les gestionnaires de la communauté passionnés que nous avons tous adoré côtoyer. Remplacer ces gens serviables et sympathiques par des modérateurs aux répliques d’agent de support par chat qui publiaient (et publient encore) bien souvent des faussetés facilement vérifiables était une très mauvaise décision.

Finalement, les Ambassadeurs. Certains sont serviables. Certains sont des experts. Certains sont actifs. Ceci ne résume que 10% de ceux que vous avez élu à ce rôle, qui sont d’ailleurs connus sous le nom de Superusers dans d’autres communautés Samsung. Ceci n’est pas le problème en soi. Lorsque vous avez annoncé la venue du programme au Canada, je croyais que vous vouliez finalement corriger certaines des lacunes les plus importantes du forum, telles que les réactions à la fois lente et sporadique de l’équipe de modération à l’encontre des trolls et des spammeurs, tout en donnant aux usagers un support de meilleure qualité. En lieu et place, vous avez cru bon de prendre une poignée de gens – même s’ils n’ont jamais participé à la communauté -  pour ce rôle important parce qu’ils ont précommandé un téléphone. Ouaip, c’est certainement la meilleure preuve de fiabilité et d’expertise.

 

Et finalement, il y a moi. Je ne dis pas cela pour me vanter (et considérant ma piètre estime de soi, ne me demandez pas pourquoi, je ne vois pas pourquoi je le ferais) mais j’ai travaillé très dur pour corriger les multiples problèmes du forum, et dans une certaine mesure, ceux de SECA, tandis que rien n’a été fait ou presque officiellement :

  • J’ai créé la FAQ pour mettre un terme au flux incessant de questions légitimes de personnes cherchant le bouton désactivant les données mobiles que SECA a enlevé;
  • J’ai proposé à la fois un guide et du stockage en ligne payant et fiable pour permettre aux usagers d’accéder aux bêtas OneUI très demandées ici, et ce gratuitement;
  • J’ai à la fois guidé et offert du stockage en ligne payant et fiable pour réparer le logiciel des gens gratuitement, ce qui a permis d’économiser à la fois pour SECA et les gens concernés du temps et de l’argent;
  • J’ai créé et maintenu la Liste des Mises À Jour pour compenser le retrait de la liste officielle, malgré le fait que l’obtention et la compilation des données était extrêmement chronophage;
  • J’ai œuvré avec diligence contre les trolls et les arnaqueurs qui tentaient d’abuser du forum pour leur propre bénéfice;
  • J’ai assuré du support technique natif de qualité pour les usagers francophone, en plus de la majorité anglophone.

Mériterais-je d’être nommé Ambassadeur? Ce n’est pas à cette question que je tente de répondre en écrivant tout cela. Mais nous savons tous que cela n’arrivera pas, car j’ai osé souligner par quels moyens SECA peut s’améliorer. Dans tous les cas, je n’aimerais pas en devenir un, surtout après la manière dont SECA m’a témoigné sa gratitude :

  • Me bannir sans me dire pourquoi;
  • Me traiter comme un troll;
  • Ignorer mes questions dans les anciennes publications Ask an Expert;
  • Fortement sous-entendre que je suis un problème et n’avoir jamais voulu discuter de la situation de manière constructive afin de remédier au problème de manière satisfaisante pour tous, malgré que j’ai envoyé plusieurs invitations à cet effet.

Tout ça pour dire que j’ai pris la décision de mettre fin officiellement à ma participation à S Members Canada, dès la fin de la journée, auquel moment j’aurais effacé cette application de mes appareils, et ce, jusqu’à ce que SECA s’améliore, car cette situation finissait par m’empoisonner et menaçait mon bien-être. Autant dire « indéfiniment », car SECA a maintenu et a aussi continué d’adopter des politiques hostiles aux consommateurs comme de désactiver l’eSIM dans le logiciel, bloquer les bootloaders, interdire l’accès au bouton de point d’accès mobile… quoique cela importe peu car aucun membre officiel de SECA n’aura lu jusqu’ici. Mais SECA, sachez que vous avez gagné. Enfin, je pars et je cesserai de tenter de faire ressortir le meilleur de vous.

Je dis au revoir à tous les gens incroyables avec qui j’ai pu discuter et débattre, deux plaisirs rares, ainsi qu’à tous ceux qui ont publié leurs questions et qui m’ont laissé la chance de les aider, en me permettant de croire pour un instant d’avoir fait du bien sur cette Terre si meurtrie. C’étaient des moments privilégiés que je chérirai toujours. Au revoir, membres de S Members. Vous me manquerez tous.

Logo CHMultimédia v4MF.png

 

18 Comments
RedDogRabbit
Expert Level 5
Community Guidelines

It is very disheartening to learn of your decision, but wholly understandable. 

You along with a very, very small number of members, have contributed so much to Samsung Members Canada, perhaps more than anyone else!

Your extremely informative posts & links, have provided far more to the members here, than the entirety of Samsung Canada, or it's Moderators, I won't dignify the current "role" of ambassadors with further comment. 

I know that others, who were previously quite involved here had decided to leave as well, AND for reasons very similar to yours.

Samsung & Android aren't life, they are merely tools.

Please take care of yourself, know that you will be missed & most importantly, KNOW that you have made friends here, friends who admire & RESPECT you! 🕊

Georgine
Moderator
Moderator
Options
Community Guidelines

Hi CHMultimedia, Thank you for your contribution towards posts and helping all Samsung Members in this community. We appreciate your efforts.

 

0 Likes
Community Guidelines
You wasn't read all of he post 🤬 I think I will leave too for that 🤬
Community Guidelines
Sad to see you go. Good luck and hope to hear from you again.
Community Guidelines
It is so disappointing to hear that you are leaving the Samsung Members Community Canada. You have been a super contribution here by assisting us with any suggestions or troubleshooting issues with our mobile devices. I wish you all the best on your future endeavors and hope you will come back soon. Take care my friend.
Cassidy
Expert Level 5
Community Guidelines

Google translate

Hi @CHMultimedia
What more can be said ? You wrote this: Do I deserve to be named Ambassador? For me and for regular users, the answer is obvious: YES ... and I'm sure you would have been one of the best Ambassadors for Samsung Canada in addition to being the most credible .... I think there is certainly has rules to respect as Ambassadors but I'm sure you could easily have adapted to them!
Besides, I still don't understand WHY there are still no French-speaking Ambassadors on this forum.
You have surely noticed that I am also less present on this forum which I like however and I too have asked myself the same question as you: Would I deserve to be named Ambassador?
All I can say is that I fought for there to be Ambassadors / Superusers on the Canadian forum hoping you and Shgaggy are the first.https://r1.community.samsung.com/t5/others/samsung-members-superusers-in-the-world-they-can-delete-b...


I also fought for the Moderators to speak French and for there to be French-speaking Moderators and Ambassadors on this forum:
https://r1.community.samsung.com/t5/community-guidelines/jeremy-from-samsung-quand-aurons-nous-des-m...


I can therefore understand your departure as well as your disappointments, especially knowing all the efforts that you have put on this forum IN ORDER TO HELP USERS. I also remember all the articles you wrote that users understand how their devices work as well as the efforts you put in to let us know in advance which devices would be updated ...
I think your departure is a heavy loss for the Canadian forum and I dare to hope that Samsung Canada will revise its positions on how Ambassadors are chosen (this is not personal with those in place).Know that I will always be available for good private discussions

 

Salut @CHMultimedia

Que dire de plus ?  Tu as écrit ceci : Mériterais-je d’être nommé Ambassadeur?  Pour  moi et pour les utilisateurs réguliers, la réponse  est évidente : OUI...et je suis certain que tu aurais  été un des meilleurs Ambassadeurs pour Samsung Canada en plus d'être le plus crédible.... Je pense qu'il y a certes des règlements  à respecter en tant qu'Ambassadeurs mais je suis certain que tu aurais pu facilement pu t'y adapter !

D'ailleurs, je ne comprends toujours pas POURQUOI il n'y a toujours pas d'Ambassadeurs francophones sur ce forum.

Tu as sûrement remarqué que je suis aussi moins présent sur ce forum que j'aime pourtant et moi aussi je me suis posé la même  question que toi :  Mériterais-je d’être nommé Ambassadeur? 

Tout ce que je peux dire, c'est que je me suis battu pour qu'il y aie des Ambassadeurs/Superusers sur le forum Canadien en espérant que toi et Shgaggy en soient les premiers. 

https://r1.community.samsung.com/t5/others/samsung-members-superusers-in-the-world-they-can-delete-b...

Je me suis aussi battu pour que les Modérateurs parlent français et pour qu'il y aie des Modérateurs et des  Ambassadeurs francophones  sur ce forum :

https://r1.community.samsung.com/t5/community-guidelines/jeremy-from-samsung-quand-aurons-nous-des-m...

Je peux donc comprendre ton départ ainsi  que tes déceptions surtout en sachant tous les efforts que tu as mis sur ce forum AFIN D'AIDER LES USAGERS .  Je me rappelle aussi tous les articles que tu as écrit que les usagers comprennent le fonctionnnement de leurs appareils ainsi que les efforts que tu as mis pour qu'on sache d'avance quels appareils seraient mis à jour...

Je pense que ton départ est une lourde perte pour le forum canadien et j'ose espérer que Samsung Canada revisera ses positions quant à la façon dont sont choisis les Ambassadeurs.(ceci n'a rien de personnel avec ceux en place).

Sache que je serai toujours disponible pour de bonnes discussions en privé 

GSam
Active Level 5
Community Guidelines
Thank you for the valuable helps . Very sad to see a great contributor coming to the end like this. Surely can see they are heading to the wrong direction 🤐
BDTech
Expert Level 1
Community Guidelines
Sad to hear that you're leaving, man. It's even sadder that the Samsung Members moderators don't seem to care. Their response in the comments shows that lol.
Community Guidelines
Hey @CHMultimedia, I'm so sorry to hear you go. I know that you've been one of the most consistent and helpful users in this community, but I do respect your decision in moving on for now; I hope we can reconnect and see you here again. Take care for now.